Як разом створити фільм і вижити

Клара Штерн та Йоганнес Госс працюють разом вже 5 років і  виграли нагороду за найкращий австрійський фільм на «Діагонале» у 2018 та багато інших відзнак. Їхня спільна робота – три завершені короткометражні фільми, а також два сценарії для повнометражних фільмів і один серіал в розробці.

Клара та Йоганнес розповіли, як вони працюють над фільмами, зокрема над їхнім випускним фільмом в університеті  “Матіас”. Цей фільм розповідає про почуття та взаємовідносини, коли один з партнерів є трансгендером. 

Читайте в нашому конспекті про секрети вдалої взаємодії ключових осіб знімального процесу і який рецепт знайшли для себе Клара та Йоганнес.

Майстер_клас_Клара і Йоганес(2)
Майстер-клас. Фото: Таня Джафарова

Сценарій – це колаж досвідів

Більшість наших сценаріїв – це нова територія для нас, про яку ми нічого не знаємо! Ми стартуємо від тем, які далекі і невідомі для нас і питаємо себе чому так. Це мотивує нас досліджувати тему: ми читаємо статті та інтерв’юємо людей. Згодом це стає фундаментом нашого сценарію.

MATHIAS_Stills_300ppi-4

Кадр з фільму “Матіас” 

Коли ми складаємо історію, для нас важливо говороти не про людей, а разом з ними. Тому досить часто певні люди ззовні входять в процес творення, вони нас консультують та дають поради. Тому наші сценарії – це колажі людських досвідів.  Ми віддаємо людям можливість висловитися і розповісти їхню історію. Під час написаня сценарію до фільму “Матіас” ми запросили консультантів з середовища трансгендерів. Вони читали наші сценарії і переглядали наш монтаж, тому що нам було важливо залишатися правдивими.

Інколи стається так, що ти можеш назбирати багато ідей і матеріалу для сценарію, але це може збити з пантелику. Важливо ставити собі певні фільтри. Найкращий фільтр – це тема і коли ти знаєш про що фільм. Цим фільтром ти просіюєш те, що є найважливішим. Коли ми писали сценарій до фільму “Матіас”, то ніяк не могли зупинитися і в результаті в нас вийшло 70 сторінок. Це звучить паскудно, але це правда. В нас було багато версій деяких сцен і діалогів. Потрібно іноді вчитися позбуватися навіть хороших ідей, особливо у короткому метрі.

Колаборації у сценарії

У спільній роботі важливо перебувати на одній хвилі і підтримувати взаєморозуміння. Для того, щоб знайти спільну мову, ми дивимось разом багато фільмів або показуємо один одному кіно, яке нам подобається чи яке нам не сподобалось. Ми часто дискутуємо про все: про тему нашого фільму, про інтерв’ю людей, про фільми, які переглядаємо. Ми також готуємось перед написанням сценарієм – це відкриті дискусії і ми точно знаємо, що кожному з нас відгукується чи ні.

MATHIAS_Stills_300ppi-2

Кадр з фільму “Матіас” 

Пишучи сценарій самостійно є можливість потрапити в пастку, адже ніхто тобі не скаже “ні”, коли виникає чергова ідея. Коли ви працюєте разом, ви стаєте дзеркалом один для одного. І в певний момент ти можеш зрозуміти, що твій партнер може дивитись на історію з іншого ракурсу. Це так, ніби ти бачиш яблуко, але ніколи б не додумався, що можна побачити банани.

Хороший плюс у роботі режисера та оператора над сценарієм – оператор мислить картинкою і візуалізує сценарій відразу. Він може знайти у ньому слабкі сторони, які для режисера можуть бути невидимі. Інколи є такі сцени, коли ти не розумієш до кінця, як це відбуватиметься. То часто людина-візуал скаже, чи спрацює певне рішення під час зйомок чи ні. І ми починаємо продумувати сцени так, щоб вони спрацювали. У сценарії завжди потрібно враховувати час та локації, адже вони також розповідають історію. Це свого роду подвійний контроль.

 З нами також працювали ще один драматург і режисер монтажу. Це стало плюсом, тому що він був у процесі від самого початку і зі своєї перспективи давав фідбеки. Добре, коли режисера монтажу можна залишити з матеріалом наодинці.

Команда – це про довіру та комунікацію

Найвіжливіше у роботі команди є комунікація. Кожен з нас працював на різних продакшенах і часто стикалися з непривітними режисерами і відомими акторами, які часто поводили себе непривітно. В такій атмосфері досить часто страшно робити помилки, а ми їх робили. Тому зараз у своїй роботі для нас важливими є довіра, чіткі формулювання і спілкування. Важливо, щоб вам спільно було приємно проводити час. Це не завжди означає, що ваші партнери по роботі мають бути вашими друзями, але це мають бути люди, які горять справою як і ви. Тоді всі наповнені ідеями і цей страх робити помилки зникає. Бо кожен з нас може допуститися помилки, але в привітній атмосфері легше з цим давати раду.

Foto 05.04.16, 17 43 06
Знімальний процес фільму “Матіас”

Час підготовки і самого процесу зйомок – це свого роду ураган і стрес. Тому вибирайте людей з високою мотивацією, навіть якщо в них майже не має досвіду. Якщо ці люди були також асистентами у своїх напрямках роботи, дайте їм можливість розкритися під час курування певної частини. Часто буває, що посеред знімального процесу один з членів команди може зникнути, тому важливо наперед проговорити ризики і форсмажори, зрозуміти чи є в людини запланована робота в той період, щоб ці питання взагалі не виникали згодом. Для нас найважливіше – це бути чесними і ясними стосовно очікувань. Якщо є така можливість, працюйте з людьми, з якими вже працювали, тому що ви вже знаєте один одного.

Не забувайте про організаційни тил. Це дуже важливо, щоб завжди була людина, яка підготує знімальний майданчик, проконтролює логістику і наявність всіх необхідних атрибутів. Коли йде мова про студентські фільми, то ми розуміємо, що коштів на реалізацію і зарплатні дуже мало, тому важливо готуватися і подавати проекти на пітчинги.

 Актор – це той, хто розуміє нюанси

Коли ми працювали над фільмом “Матіас”, то для нас було важливо: хто репрезентує персонажа. Тобто, в тому випадку це мав бути актор-трансгендер. Ми зробили величезний кастинг серед трансгендерів і заявились тільки 6 людей і всі вони були непрофесіоналами. Двоє з них трішки володіли акторською майтерністю, але цього було недостатньо. Тоді ми обговорювали ситуацію з нашими майстрами і консультантами, і все йшло до того, щоб скасувати зйомки фільму. Для нас постало питання: чи буде чесно розповідати історію, якщо персонажа зіграє актор, який не є трансгендером. З іншого боку ми розуміли, чому так мало було охочих. Це питання: чи ти хочеш бути лицем твоє персональної історії. Ми не знали, чи буде фільм успішним у Австрії чи ні.

MATHIAS_Stills_300ppi-5

Кадр з фільму “Матіас” 

Завдяки іншій персонажці ми знайшли актора, який розумів усі нюанси. Це не був трансгендер, але він мав досвід гри трансгендерних персонажів, оскільки вже зіграв роль, коли чоловік ставав жінкою. То ж для нього це не було проблемою і він був дуже відкритий. Тим більше нам потрібен був актор, який розмовляє певним австрійським говором.

Локації та кольори мають значення

Дуже часто ми використовуємо референси, які нас надихають. Ми можемо переглядати певну сцену кілька разів, щоб зрозуміти як все працює. Ми також шукаємо і візуальні рішення, які передаватимуть загальну атмосферу і не обов’язково їх потрібно використовувати під час зйомки. Вони є радше для того, щоб всім спільно увійти в один настрій.

MATHIAS_Stills_300ppi-3

Кадр з фільму “Матіас” 

Для кожного персонажа  і для кожної локації ми створюємо кольорові зразки palette, які передавали б характер персонажів. Тому що для нас важливо, коли історія розвивається в кольорі, костюмах та локаціях. Потрібно пам’ятати, що локації чи костюми розповідають те, що неможливо передати діалогами чи діями. 

Важливо пам’ятати про сцени в яких здається що все просто і про які ми мало говоримо. Під час зйомок виявляється, що вони є палками в колесі і ми витрачаємо на них більше часу, ніж на ті, які ми продумали до найдрібніших нюансів. Вже під час зйомок, потрібно бути уважним до того, що тебе оточує навколо, бо сам простір може тобі підказувати, як буде краще. Іноді сама погода може сприяти настрою сцени. Тому важливо бути уважним і гнучким, щоб не прогавити момент.

Щоб більше ознайомитись з роботами Клари Штерн та Йоганнеса Госа, перегляньте їхні портфоліо:

Клара Штерн – https://clarastern.at/

Йоганнес Гос – https://www.johanneshoss.com/

Майстер-клас відбувся за підтримки Kooperationsbüro Lemberg – Австрійське бюро кооперації у Львові та Центру міської історії